Negara memerlukan satu dasar Industri Kreatif yang mantap dan komprehensif bagi membolehkan industri kreatif dan media dapat berkembang dengan baik agar ia dapat menyumbang terhadap pembangunan negara. Di Malaysia terdapat beberapa agensi kerajaan yang bertanggungjawab terhadap industri kreatif ini antara agensi di bawah Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan seperti SKMM Finas, RTM, Filem Negara dsbnya. Jika sebelum percantuman Kementerian Penerangan dan juga Kementerian Tenaga Air & Komunikasi terdapat bebarapa masalah dari segi regulasi media, namun keadaan ini diharap dapat diselesaikan dengan tercantum Kementerian Penerangan & KTAK.
Namun ketika ini masih lagi wujud keadaan di mana wujud pertindihan fungsi siapa yang patut mendepani isu media kreatif di Malaysia. Mdec sebuah agensi di bawah Mosti juga terbabit secara langsung dalam industri media kreatif ini kerana elemen teknologi multi media adalah sebahagian daripada fungsi Mdec.
Baru-baru ini penulis dijemput menyertai satu Seminar Industri Multimedia Kreatif anjuran Mdec dalam mencari satu formula membentuk dasar dasar industri media kreatif ini. Usaha ini sangat dialu-alukan. Kementerian penerangan juga tahun lepas telah mengadakan satu Konferense Industri Kreatif di Hotel Nikko membincangkan masa depan industri media kreatif negara.
Penulis sempat berdiskusi dengan penganjur Seminar Industri Multi media Kreatif Mdec alangkah baik semuanya pihak yang terbabit secara langsung dalam industri ini dapat bersama memikirkan bagaimana untuk membentuk satu polisi yang mantap dan diterima oleh semua merentasi batasan kementerian yang berbeza. Jika setiap pihak membentuk polisi sendiri maka akan menyebabkan berlaku kekeliruan dan cacamerba. Hakikat ini diakui oleh Timbalan Presiden Mdec En Kamil Othman dan amat bersetuju sekiranya semua pihak yang terbabit dalam industri media kreatif duduk semeja memikirkan masa depan dan hala tuju media kreatif di Malaysia.
Hakikatnya industri media kreatif kita masih lagi belum tersusun dengan baik. Ia memerlukan satu polisi yang diterima semua dan menjadi panduan bagi memacu industri ini menjadi industri yang berdaya saing dan memberi manfaat kepada negara.
Pokoknya bagi menjayakan dasar ini ianya memerlukan kerjasama semua pihak yang terlibat dalam indusri ini termasuklah agensi agesi kerajaan dan juga persatuan-persatuan penerbitan . Maka marilah kita bersama-sama duduk semeja demi pembangunan industri media kreatif milik kita bersama.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
dr megat, cm mana pulak kalau rancangan untuk warga tua? maksudnya untuk lepas pencen.. 50 dan keatas?
ReplyDelete